Is de arts de echte social influencer?

‘Slik deze speedy pillen! Eén keer daags één pil en je loopt net als ik een marathon in drie uur en twintig minuten!’

Hier klopt natuurlijk helemaal niets van. Nou ja, het gedeelte over de marathon en de tijd wel.

Was het maar zo makkelijk geweest. Ik heb een jaar lang elke dag gesport en dat ging niet altijd zonder tegenzin en met veel pijn gepaard. Ook had ik een speciaal voedingsschema voor mezelf bedacht, dat bepaald geen culinair hoogstandje mag worden genoemd: veel kip en weinig koolhydraten. Op sommige momenten voelde mijn leven als een lijdensweg, maar ik vond dat ik niet moest zeuren. Ik had er immers zelf voor gekozen om een marathon te gaan lopen en ik wilde er alles uithalen.

New York Marathon

Vlak voordat ik de marathon van New York ging lopen, ben ik me steeds meer gaan bezighouden met de sociale media en dan met name met Instagram. Ik voelde me al gauw Klein Duimpje tussen alle reuzen met mijn beperkt aantal volgers en ik raakte vrij snel geïntrigeerd door alle social influencers. Niet wegens het ogenschijnlijk lak hebben aan alle inbreuk op hun eigen privacy, maar door het klakkeloos aanprijzen van allerlei soorten pillen aan hun volgers waarvan het grootste gedeelte bestaat uit kinderen. En laat dat nou juist het deel van de bevolking zijn, dat het meest beïnvloedbaar is. Daar komt bij dat jongeren nog niet zo ver in hun ontwikkeling zijn dat ze de gevolgen van hun handelen goed kunnen overzien.

Huisarts als social influencer

Als huisarts ben je ook een soort social influencer en daarom breekt mijn medisch hart als ik jonge succesvolle mensen pillen (fitheids-, haar -en afvalpillen) zie aanraden, die zij zelf hoogstwaarschijnlijk nooit geslikt hebben en waarvan zij niet eens weten of er gevaarlijke stoffen inzitten. Op dat moment wint het geld het van het eerlijk geweten.

Natuurlijk is er nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind niet dat je dat mag vragen van het jonge publiek. Dan geldt er – vind ik – ook een eigen verantwoordelijkheid, die ik als huisarts maar al te goed ken.

Kortom deze column is een open brief aan alle social influencers. Ga voorzichtig om met je volgers! En heb je echt het beste voor met hen? Vraag dan eerlijk advies aan je huisarts over het product dat je wilt verkopen. Ik zal er in ieder geval altijd voor open staan. Stuur me maar een DM-tje…

Ben je benieuwd hoe ik mij gedraag als ”social influencer”? Bekijk dan mijn Instagram of referentie pagina.